Friday, October 11, 2019

Geography Teaching Methods: Why Should Geography

The   term   geography   refers   to   the   study   of   the   location   and   distribution   of   living   things   and   the   earth features   among   which   they   (The   World   Book,   2001).It   describes   its   physical   features,   resources, climate,   soils,   plants,   animals,   and    peoples   and   their   distribution. Geography,   in   general,   has   several objectives. The   main   objective   of   the   geography   subject   is   to   develop   awareness   of   the   relation between   nature   and   the   man ­made   environment. It   provides   the   basis   for   understanding   population development   and   the   distribution   of   resources,   explaining   similarities   and   differences   and   discussing change   processes.It   shall   also   contribute   to   understanding   and   mastering   the   great   amount   of information   in   our   time. Therefore,   this   paper   discuses   the   view   that   geography   as   a  subject  should  be made  a  core  subject. To   begin   with,   geography   provides   the   basis   for   understanding   population   development   and   the distribution   of   resources,   explaining   similarities   and   differences   and   discussing   change   processes. The subject   also   gives   insight   into   how   natural   resources,   weather   and   climate   have   provided   the   basis   for the   settlement   and   development   of   communities.Furthermore,  Geography  also  creates  understanding  of why   resources   are    important   for   global   production,   division   of   labour and   settlement. Population development   and   global   econ omic   processes   influence   economic   development   and   the   global distribution   of   goods. The   Geography   subject   provides   an   overview   and   explains   the   localisation   of cities   and   the   scope   of   natural   and  man ­made  conditions  on  earth  (Tunney,  1976). Therefore,  it  is  wise enough   that   the   government   should   design    a   curriculum   that   considers   geography   as   a  core  subject  just like  English  as  it  is  in  Malawi.The   other   thing   is   that,   looking   at   its   objectives? Geography   subject   is   contributing  to  the  understanding and   mastering   the   great   amount  of  information  in  these  days. More  knowledge  motivates  and  stimulates the   ability   to  analyse  critically  and  understand  comprehensively. T his  can  give   the  pupils  a  good  basis  for participating   in   the   development   of   society   in   a   constructive   way. An   important   objective   of   the geography   subject   is   also   to   develop   the   pupils'   ability   to   be   tolerant   and   understand   their   global co ­responsibilities.This   only   shows   that   Geography   has  a  wider  range  in  the  sense  that  it  draws  largely from   the   natural   sciences   and   social   sciences,   such   as,   geology,   meteorology,   botany,   zoology, economics,  and  history. In   addition,   in   order   to   improve   geographic   understanding   to   the   general   public:   Increased   research attention   is   given   to   certain   core   methodological   and   conceptual   issues   in   geography   that   are  especially relevant   to   society's   concerns. More   emphasis   should   be   placed   on   priority ­driven,   cross ­cutting projects.Increased  emphasis   should  be  given  to  research  that  improves  the  understanding  of  geographic literacy,   learning,   and   problem   solving   and  the  roles  of  geographic  information  in  education  and  decision making,   including   interactive   learning   strategies   and   spatial   decision   support   systems. This   helps   the government   to   manage   and   run   its affairs   with   the   intention   of   developing   them. Therefore,   through geographical   knowledge,  one  is  able  to  operate  in  several  departments  of  the  government  hence  meeting the  full  utilization  of  limited  resources  a  country  could  have.What   is   more,   the   government   and/or   the   non ­governmental   organization   should   take   part   in   the improvement   of   geographic   literacy. Geography  education  standards  and   other  guidelines  for  improved geography   education   in   the   schools   should   be   examined   to   identify   subjects   where   geography's  current knowledge   base   needs   strengthening. A   significant   national   program   should   be   established   to   improve the   geographic   competence   of   the   republic   of   Malawi’s   general   population   as   well   as   of   leaders   in business,   government,   and   non ­governmental  interest  groups  at  all  levels.In  addition,  linkages  should  be strengthened   between   academic   geography   and   users   of   its   research. Also   concerned   and   non concerned   parties   need   to   strengthen   geographic   institutions. Since   geography   has   a   wider   range   in  its operation,   a   high   priority   should   be   placed   on   increasing  professional  interactions  between  geographers and   colleagues   in   other   sciences. A   specific   effort   too,   should   be   made   to   identify   and   address disparities   between   the   growing   demands   on   geography   as   a   subject   and   the   current   capabilities   of eography   to   respond   as   a   scientific   discipline. A  specific  effort  should  be  made  in  order  to  identify  and examine   needs   and   opportunities   for   professional   geography   to   focus   its   research   and   teaching   on certain   specific   problems   or   niches,   given   limitations   on   the   human   and   financial   resources   of   the discipline. University   and   college   administrators   should   alter   reward   structures   for   academic geographers   to   encourage,   recognize,   and   reinforce   certain   categories   of   professional   activity   that   are sometimes   underrated.To   encourage   implementation   of   these   recommendations:   Geographic   and related   organisations   should    work   together   to   develop   and   execute   a   plan    to   implement   the recommendations  in  this  department. Lastly,   it   should   be   mentioned,   however,   that   geography   being   a   multi ­dimensional   subject   that   is,   it encompasses   several   subjects  or  disciplines. The  case  of  History,  History  and  History  Teaching   play  an importan t   role   in   developing   national   identity.Against   the   background   of   ethnic,   cultural   and   national conflicts   in   South   Eastern   Europe   history    teaching   was   often   used   as   a   tool   for   promoting   nationalistic ideologies. History   textbooks   have,   in   many   cases,   been   dominated   by  biased  historical  interpretations. Sensitive   historical   issues   and   groups,   such   as   the   history   of   social   and   ethnic   minorities,   the   history   of neighbouring   countries   have   often   been   excluded   from   the   textbooks.Therefore,   history   education   in South   Eastern   Europe   has   been   identified   as   a   key   issue   for   the   reconciliation   and   democratisation process   and   thus   for   long ­term    stability  in   the  region  by  many  key  actors  at  expert  and  political  level(De Blij,  1993). In   conclusion,   it   is   a   matter   of    concern   that   the   majority   of   students   in   the   school   complete   their geographical   education   at   a  young  age. They  are  normally  given  the  chance  to  choose  the  subjects  to  be studied   in   order   to   acquire   their   certificate   at   the   end   of   their   first   year   of   post ­primary   education.It   is usually   5 ­8  subjects  inclusive  of  English. It  is  reported  by  school  management  that  appropriate  guidance and   consultation   with   parents   informs   this   choice   process,   it   is   of   concern   that   subject   choices  made  at such   an   early   stage  in  post ­primary  education   could  have  a  significant  impact   on   subject  choice  at  senior cycle   and   on   career   paths   or   access   to   third ­level  education. It  is,  therefore,  recommended  that  school management   consider   restructuring   the   curriculum   at   junior   cycle   to   widen   the  range  of  core  subjects  to include   Geography.In    the   case   of   Malawi,   English   is   a   compulsory   subject   of   all   students   to   Junior Certificate  level. REFERENCES De  Blij,  H. J. (1993). Human  Geography:  Culture,  Society,  and  Space. (4th  Ed. ). Singapore:   Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Ã‚  John  Willey  . The  World  book  Encyclopedia(2001) â€Å"The_History_of_Geography_&_its_importance. †Ã‚  123HelpMe. com. 11  Apr  2012  . Sheila   L. C. (2004). Glo balization   and   Belonging:   The   Politics   of   Identity   in   a   Changing World. Boston:  Rowman  .

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.